Prawdziwe życie jest ciekawsze od czegokolwiek, co jesteśmy w stanie wymyślić – twierdzi Kevin Macdonald, autor głośnego Czekając na Joe. To najbardziej wyzwolona forma ekspresji. Kino w pełni autorskie. Daje całe spektrum możliwości. Tak naprawdę to sposób patrzenia na rzeczywistość – tłumaczy Errol Morris, inny z reżyserów zaproszonych do udziału w filmie Pepity Ferrari. Dokumentaliści to z pewnością szczególna i wyjątkowa grupa twórców. Gatunek wymaga od nich pracy w stałym napięciu i ogromnego poświęcenia, choć mało który jest następnie odpowiednio wynagrodzony. Zdarza się, że tematy podejmowane przez dokumentalistów narażają ich na niebezpieczeństwo lub kończą się tragedią, filmowcy związują się też psychicznie z bohaterami, realizacje mogą ciągnąć się latami. Dokumenty ciągle jednak powstają i cieszą się coraz większą popularnością. Zanim zaczniesz, musisz wiedzieć, co naprawdę interesuje cię w historii – mówi ktoś inny. Do filmu Uchwycić rzeczywistość Pepita Ferrari zaprosiła grupę najbardziej cenionych filmowców. Są wśród nich: Werner Herzog, Hubert Sauper, Kevin Macdonald, Nick Broomfield, Scott Hicks, Peter Wintonick i wielu, wielu innych. Reżyserka prosi ich o odpowiedź na pytanie o to, dlaczego to robią, skąd biorą pomysły na film, czy film może uchwycić rzeczywistość i jakie kwestie etyczne pojawiają się, gdy filmuje się czyjeś prawdziwe życie? Reżyserzy opowiadają o pracy nad konkretnymi tytułami i dochodzą do miejsc, w którym każdy z nich może wyłożyć swe artystyczne credo. Dzięki temu film przypomina jedyną w swoim rodzaju lekcję mistrzowską.