Movie thumb

America Is Not Ready For This

68 minut

Dokumentalny

Polska

Inspiracją i punktem wyjścia dla filmu "America Is Not Ready For This" jest pobyt stypendialny polskiej artystki Natalii LL w Nowym Jorku w 1977 roku. 34 lata później Karol Radziszewski postanowił wyruszyć w podróż do Ameryki, aby spotkać się z twórcami i galerzystami, których wówczas poznała artystka. Natalia LL przybyła do Nowego Jorku w maju 1977 roku na zaproszenie Fundacji Kościuszkowskiej, wioząc trzy cykle swoich prac. Towarzyszył jej mąż Andrzej Lachowicz. Natalia LL poznawała wtedy tamtejszy świat sztuki, spotykając się z galerzystami i galerzystkami, artystami i artystkami. Jednym z impulsów do odbycia podróży do Nowego Jorku śladami obecności Natalii LL w latach 70. były dla Karola Radziszewskiego fotografie opublikowane jako "Natalia LL na demonstracji w obronie praw mniejszości seksualnych, Nowy Jork, 1977" wykonane przez Andrzeja Lachowicza. Zdjęcia przedstawiają artystkę na tle odbywających się w Nowym Jorku wydarzeń, trzymającą w rękach fotografię z cyklu "Sztuka konsumpcyjna". Karol Radziszewski w swoim filmie rozmawia z artystkami i artystami: Mariną Abramović, Vito Acconcim, AA Bronsonem, Carolee Schneemann, galerzystą Antonio Homemem, krytykiem Douglasem Crimpem oraz gwiazdą filmów Warhola - Mario Montezem, którzy opowiadają o rzeczywistości artystycznego świata Nowego Jorku. Rozmówcy dają obraz tego, z czym Natalia LL mogła się skonfrontować podczas jej pobytu w tym mieście, analizują też, czy Ameryka była "gotowa" na wizytę polskiej artystki. Reżyser filmu "America Is Not Ready For This" przywołuje wspomnienia Natalii LL, konfrontując jednocześnie polskie i zachodnie narracje historii sztuki. Prowokuje serię pytań dotyczących zagadnień takich jak gender, sztuka feministyczna, sztuka konceptualna, queer oraz relacje Wschód-Zachód i ich wpływ na świat sztuki w kontekście żelaznej kurtyny. Film jest zarówno poszukiwaniem paraleli pomiędzy artystycznymi doświadczeniami Radziszewskiego i Natalii LL, jak i próbą głębszego spojrzenie na reguły gry pozycjonującej artystów w świecie sztuki, zarówno wtedy, jak i dzisiaj.