W tę mroczną, kryminalną opowieść uwikłane są trzy osoby. Tytułowa tajemnicza postać Amerykanina pośredniczy między francuskim gangsterem, poszukującym płatnego mordercy a niemieckim ramiarzem, który zgadza się wykonać to zlecenie. Niemiec cierpi na śmiertelną chorobę, więc by zapewnić rodzinie utrzymanie podejmuje się zadania. Sprawy komplikują się znacznie w momencie gdy... no właśnie nie tak łatwo jest nadążyć za przebiegiem akcji filmu, gdyż Wenders odrzuca pewne znaczące wątki na rzecz ulubionego studium głównych postaci. Amerykański przyjaciel ujawnia także obsesyjne zainteresowanie Wendersa zjawiskiem amerykanizacji europejskiego kina. Stąd film gangsterski - gatunek rodem z Hollywood - na poziomie stylistycznym czerpie z obrazowości film noir oraz niemieckiego ekspresjonizmu. Dodatkowo Wenders zaprosił na plan w celu konfrontacji kina dwóch kontynentów kilku amerykańskich reżyserów - m.in. Nicholasa Raya, Sama Fullera, czy Dennisa Hoppera. Wizualnie efekt jest hipnotyczny: zuchwałe i głębokie kolory, przesadne oświetlenie i nadmiar inscenizacji, skontrastowanie scen niezwykle subtelnych z agresywnym i krzykliwym obrazem. [tantra]